Írósztrájk Hollywoodban, mi lesz veled Stranger Things és többiek?

2023.05.12.
Publikálta:
5 perc olvasás

Minden, amit tudni érdemes a helyzetről, röviden.

Ha kicsit is követed a filmvilágot, akkor már biztos beleszaladtál a hírbe, miszerint a Writers Guild of America, azaz a Hollywoodi Forgatókönyvírók Szakszervezete sztrájkba lépett, ami gáz, mert ez azt jelenti, hogy senki sem fogja tovább írni az éppen készülő filmeket, sorozatokat, szappanoperákat, sitcomokat, showműsorokat addig, amíg az írók meg nem állapodnak a stúdiókkal. Szóval szívás az egész, és szép lassan jönnek az újabb és újabb hírek, hogy milyen filmeket és sorozatokat érint az ügy. Már most hallani, hogy megáll a Stranger Things, elnapolják az új Blade filmet, és a következő Trónok harca spin-offot is, és még sorolhatnám. Adódik a kérdés, hogy miért sztrájkolnak az írók. Nos, elsősorban a pénzért. Ami nem ördögtől való dolog, de ne olyanokra gondoljatok, hogy a kedvenc Marvel filmed írója nem kapta meg a fizuját, hanem arra, hogy egyre többet dolgoznak egyre kevesebbért.  

Legutóbb 2008-ban volt ilyen sztrájk Hollywoodban, az akkor 2 milliárd dollár kárt okozott a filmiparnak. Plusz született egy csomó film és sorozat, ami emiatt lett rossz. Mert alapjáraton egy film úgy készül, hogy kész van a forgatókönyve, elkezdik forgatni, aztán a forgatás közben még a rendező, vagy a producerek instrukcióira hallgatva változtatnak rajta, ezeket a változtatásokat, új ötleteket az író rázza gatyába, veti papírra, ügyelve arra, hogy konzisztens maradjon a szövegkönyv.  

Most nem attól kell félni, hogy például ettől lesz rossz a Stranger Things utolsó évada, mert nem lesz az, vagy legalábbis nem emiatt. A sorozatot a közeljövőben kezdték volna forgatni, a sztrájk miatt viszont határozatlan időre elhalasztották. Tudom, így még többet kell rá várni, de jelen helyzetben ez a legjobb dolog. Már ha nem tart évtizedekig a sztrájk, és addig nyugdíjba nem mennek a gyerekszereplők 😀  

De csak nem. De tényleg ez az egyetlen jó megoldás ebben a helyzetben, mert a forgatókönyvírók nélkül belevágni a forgatásba felér egy öngyilkossággal. Az írás egy elég komoly szakma, pótolhatatlanok az írók, és a hollywoodi rendszer nem éppen úgy működik, hogy ne kelljenek az írók még a forgatáson is, mert nagyon sokszor úgy kezdenek el forgatni, hogy még nem végleges a forgatókönyv, sőt, nincs is még teljes forgatókönyv, csak a váza van meg. Az ok? Az idő. Az idő pénz, és a stúdiók ha befektetnek egy filmbe, akkor mihamarabb eredményt akarnak.  

Optimális esetben úgy működne a rendszer, hogy van egy író, ír egy kész forgatókönyvet, elviszi a producereknek, azok rábólintanak, elviszik a stúdiónak, ők is rábólintanak, és beindul a gépezet. Most javarészt úgy működik, hogy a stúdió akar egy új filmet, ami mondjuk valami franchise, példának okán legyen mondjuk Marvel. Akarnak egy Doctor Stange kettőt, a Marvel stúdió fejesei tudják, hogy nagyjából mivel kell kezdődnie a filmnek, mert ugye egy franchise része, az előzmények adottak, és tudják hova kell eljutni a film végére, mert közben már előkészítik az utána következő filmeket. Tehát adott A pont és B pont, ekkor megbíznak egy forgatókönyvírót, hogy kösse össze őket, lehetőleg minél hamarabb, mert már ki van tűzve a premier dátuma. Sokszor olyan szűk a határidő, és olyan sok a változó hogy igazi produkciós pokolban találja magát az ember. A forgatókönyv nem tetszik a producereknek, ezért újra kell írni, nem tetszik a rendezőnek, ezért újra kell írni, a producereknek tetszik, de a rendezőnek nem, rendezőváltás, senkinek se tetszik, forgatókönyvíró váltás, és még ezernyi féle variáció, de tényleg. Sokszor látjuk a kreditekben, hogy hárman, négyen vagy öten is írtak egy filmet, ami mindig azt jelenti, hogy sokszor, sok író által lett átírva a szkript. És sokszor még ilyenkor sincs mindenki feltüntetve. Írók nélkül pedig meg vannak lőve, nem tudnak forgatás közben változtatni, ami egyenlő a bukással. Mert sok film még írókkal is rossz lesz, nem még nélkülük.  

Szóval most azzal tesznek jót, ha elnapolják ezeket a produkciókat, higgyétek el. Az igazi nagy gond most ott van, ahol már forog a kamera, és a forgatás közepén ütött be az írói sztrájk. Bármelyik produkció, ami az előző, 2007-es sztrájk alatt, kész forgatókönyvből, de írók nélkül készült, láthatóan rosszabb lett, mint amit vártak tőle, lásd Transformers 2, X-Men kezdetek: Farkas, Star Trek (2009), a második Daniel Craig-es James Bond, még a Breaking Bad első évada is azért sokkal gyengébb, mint a többi, mert ebben az időszakban készült. 

Mit szeretnének elérni az írók? Hogy ne tudják kiégetni őket a szoros határidőkkel, hogy ne lehessen kizsákmányolni őket, hogy tervezhetőbb legyen a munkabeosztásuk, és garanciát arra, hogy semmilyen formában sem váltják le őket mesterséges intelligenciával, hogy ne írhasson AI semmit. Tudom, innen hülyeségnek hangzik, de ez valós veszély, az AI magyarul még dadog, de angolul azért tényleg “jól” működik, és bármikor megír egy középsz@r forgatókönyvet. Ugyanakkor az is igaz, hogy közepes forgatókönyvből ritkán készül jó film, mestermű meg egy sem. De ugye itt nem csak a fősodorról van szó, hanem akár egy szappanopera 3456. Részéről, amiben újra visszatér José Armando Alvarez, a kómába esett, majd emlékeit vesztő főhős gonosz ikertestvére, aki elszereti főhősünk szerelmét, Rosaliát. Mit nézel, nem én találtam ki, hanem az AI! 

És persze pénzről is szó van, sok pénzről. A régi díjazási rendszer elavult, úgy kapják a pénzt, mint régen, miközben a streaming szolgáltatók teljesen átírták a piacot. Például ha régen írtál a tévésorozatot, akkor megkaptad a pénzed akkor, amikor kész voltál a munkával, aztán ha ezt a sorozatot bemutatták egy másik csatornán, vagy ismételték, akkor megint kaptál pénzt a jogdíjakból, ha kiadták DVD-n, akkor megint. Most ha írsz egy sorozatot a Netflixnek, akkor egyszer fizetnek ki, és kész, hiába lesz fent ezer évig a streamingen, többé nem kapsz pénzt. A szakszervezet erre szeretne kompenzációt, hogy ha egy sorozat sokáig sikeres, és hozza a nézőket, akkor abból jusson az íróknak is. Az írók kalkulációi szerint ez olyan 482 millió dollár lenne évente, a stúdiók eddig 86 millió dollárt ajánlottak nekik, szóval el fog húzódni az ügy. És még alapvető bérminimum emelésekért is harcolnak, úgyhogy jobb ha felkészülsz, minimum három hónapot csúszik majd minden emiatt. 

A legutóbbi sztrájk 2007 novemberétől 2008 februárjáig tartott, nyugodtan számolhatunk most is ennyire.  

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Előző cikk

A Marvel megint szép lett, méltó régi, nagy híréhez – A galaxis őrzői 3. rész 

Következő cikk

Az Év Logisztikai Menedzsere: Kötélverő Andrea

UgrásFel

További olvasnivaló

Öt éjjel Freddy pizzázójában

Új horror franchise van születőben! Gyilkos animatronikus robotok egy lepukkant

13 horror Halloweenra

Spooky time van, gyerekek! Itt van az ősz, rossz az