Mi lesz veled, DC?

2023.01.16.
Publikálta:
9 perc olvasás

Minden DC fan tudja, hogy James Gunn és Peter Safran irányításával új életet próbálnak lehelni a megfáradt franchise-ba, és szinte mindenki örült James Gunnak, mert remek munkát végzett a Marvelnél, és a DC-nek is készített már egy vicces és újragondolt Suicide Squadot, valamint egy elvetemült, de nagyon is szerethető Peacemaker sorit, hogy aztán DC élén első bejelentésként bejelentsék Henry Cavill visszatérését Supermanként, aztán második bejelentésként kitáncoljanak belőle, mégsem tér vissza Henry Cavill, mint Superman. És akkor ott vannak még azok a rajongók, akik szerették Zack Snyder Snyderverse-ét, náluk már most kicsapta a biztosítékot Gunn kevésbé komor és éjsötét, lazább és viccesebb, mondhatni “marvelesebb” hozzáállása. Mi lesz ebből? Ezen agyalgatunk most! 

A DC egységes filmes univerzuma a 2013-as Acélemberrel kezdődött, a 2008-ban elindult egységes Marvel filmuniverzumát másolva összefüggéseiben, viszont sokkal sötétebb tónusban. Zack Snyderre bízták az univerzum építését, aki vizuálisan tőle elvárhatóan bitang erős DC-t épített, ami markánsan megkülönböztethető volt a Marveltől. A történetmesélés ugyan már döcögött, és ugyan a Marvelnél is egész sok közepes, vagy rosszabb film jött kevésbé jól sikerült történetekkel, Snyderékre ez hamarabb ráégett, köszönhetően egyrészt az elképesztő rajongói nyomásnak és a Warner stúdió türelmetlenségének, másrészt a ténynek, hogy ha komoly filmet készítesz és annak akadozik a történetmesélése, az sokkal fájdalmasabb a nézőnek, mintha egy komolytalanabb filmnek nem működik a sztorija.  

A 2013-as Acélember után a Batman vs Superman következett 2016-ban, ami többek között az elhíresült Martha jelenet miatt kapta az áldást mindenhonnan, még ha jól is hozott bevétel szempontjából, világviszonylatban 872 millió dollárt, tehát többet, mint Az acélember 667 milliója. Ezután a Suicide Squad jött ugyancsak 2016-ban, 745 millió dolláros bevételt generálva. Minden f@sza, gondolhatták a DC és a Warner fejesei, egy gond viszont volt, hiába a csinos bevételek, megosztották a közönséget. Vagy utálták, vagy szerették ezeket a filmeket, és bizony az interneten ádáz háborúk folytak a két véleménytábor között. Ezután befutott a 2017-es Wonder Woman, ami 817 millió dollárt hozott a konyhára, igen szép szám, és eddig a pontig minden DC univerzumos film jövedelmező volt, de, és a nagy de, folyamatosan megosztotta közönségét. És ez meglátszott a DC zászlóshajóján, a 2017-ben érkező Az igazság ligáján. Rendezőváltás, Zack Snydert a korábban két bazi sikeres Bosszúállók filmet (1,5 milliárd, illetve 1,3 milliárd dolláros bevétellel) készítő Joss Whedon váltotta, újraírt, tatarozott, javított, mindezt a stúdió kérésére, akik le akartak számolni a DC moziverzumot övező megosztottsággal, családbarátabb, marvelesebb filmeket akartak, hogy maximalizálják a profitot. Az eredmény: katasztrófa. Az igazság ligája 300 milliós költségvetésből készült, és 655 millió dollárt hozott, a nézők kiszagolták a vérszagot és hátat fordítottak a filmnek, ami se a Snyder fanoknak, se a Snyder-ellenes fanoknak sem tetszett. A stúdió nagy kapkodásában két szék között a földre ült, és azóta is próbál onnan feltápászkodni.  

Mikor veszteséges egy film?

Amerikában a jegybevétel felét kapja meg maga a gyártó stúdió, a többi a moziknál marad. Európában a mozijegybevétel 40 százaléka megy a gyártó stúdióhoz, a többi a forgalmazónál és a filmet vetítő moziknál marad. Ázsiában 25-30 százalék ez az arány. A lényeg: alapjáraton a teljes bevétel fele vándorol a gyártóhoz, Az igazság ligája 657 milliót hozott világviszonylatban, annak a fele 328,5 millió, a gyártási költsége 300 millió volt, tehát 28,5 millió dolláros profitban lenne, ha nem lettek volna még reklám költségek, ami egy ekkora filmnél alaphangon 100 millió dollár, tehát mindjárt jócskán negatív a mérleg. Ezt az évek alatt tudja szépíteni, BD és DVD eladásokkal, tévés jogokkal, streaming jogokkal, de ez lassú és fájdalmas folyamat, nem is igazán szeretik a stúdiók. Egy 300 millió dolláros film esetén a háromszoros bevételnél már mindenképp egy jól sikerült, profitáló filmről beszélünk, és valahol 2,5-os szorzónál válik minden film jövedelmezővé.

Folyamatos fejetlenség, bizonytalanság és káosz övezi a stúdiót, ennek ellenére a 2018-as Aquaman 1,1 milliárd dolláros bevételével óriási siker lett, a töketlenség azonban folytatódott. Rá egy évre a Shazam! 85 millió dolláros költségvetéssel 363 millió dollárt hozott, ami szép teljesítmény egy kevésbé ismert szuperhős első mozis kalandjától, összehasonlításképp Amerika kapitány első része 140 milliós költségvetésre hozott 370 milliót. Aztán összejött egy technikai K.O., Harley Quinn csodasztikusan sz@r ragadozó madaras filmjét művészet volt elkövetni, egy rajongók által kedvelt és elismert karakterrel 82 milliós költségre csak 200-at hoztak, ami durva, de az is igaz, hogy a kovid is bőven beleszólt a bevételébe. Ezután jött még egy világi pocsék Wonder Woman 1984 (olyan rossz, hogy a mai napig nem bírtam végignézni), a bevételeiről viszont a covid miatt nem is érdemes beszélni, ahogy James Gunn 2021-es Suicide Squadjának bevételeiről sem, mert nem nagyon járt akkortájt senki moziba, és ezek egyből streamingen debütáltak.  

El is érkeztünk a jelenbe, pár hónapja ment a Black Adam a mozikban, Dwayne Johnson sztárerejével megtunigolva, 200 milliós költségre viszont csak 363 millió dollárt hozott, ami nettó katasztrófa. The Rock körbeszájalta a médiát, hogy most már ő a legnagyobb f@szagyerek a DC berkein belül, az időközben a DC élére kinevezett James Gunn és Peter Safran azonban csakhamar lelőtte, nem terveznek vele a jövőben, ami a kisebbik baj, a nagyobbik az, hogy a Black Adammel újra beharangozott Henry Cavillel sem, ami nettó f&szság.  

Új időszámítás kezdődik a DC filmes részlegénél, mégis az az ember érzése, hogy nem változott semmi, még mindig csupa-csupa káosz és kérdőjel minden. James Gunnék eltökélt szándéka, hogy konzisztens univerzumot hozzanak létre, mint amilyen a Marvelé. Mi ezzel a probléma? Hogy a Marvel időközben belefáradt a saját a formulájába, kimaxolták ezt az utat, ergo a DC-nek nem kellene ezt követnie. Miért nem? Mert annyi képregényfilm jött ki az elmúlt 15 évben, hogy lassan már az is unja, aki kőkemény szuperhős fan. Mi kell? Új ízek! Matt Reeves új Batmanjét én nem igazán szeretem, de az atmoszférája bitang, és sokan igencsak kedvelik, és úgy ment nagyot a mozikban, hogy közben streamingre is hamar felkerült. 

És ott van a DC jolly jokere, a Joker(2019), ami 70 millió dolláros költségvetésből generált 1 milliárd dolláros bevételt, és az utóbbi évek egyik legmarkánsabb filmélménye, nemcsak a szuperhős fanok, hanem minden filmszerető ember egyik nagy kedvence, kritikai és közénségsiker, pénzeső, Oscar-díj, mi kell még? És nem része a DC moziverumnak, ahogy Matt Reeves Batmanje sem az, és mégis imádják az emberek. Kérdés: akkor meg minek kínlódni ezzel a nagy egységesítéssel?

Semmi értelme, az emberek vágják, hogy Joaquin Phoenix Jokere soha nem fog Supermannel pofozkodni egy Igazság Ligája filmben, cserébe viszont aktuális társadalmi témákat feszegethet. Pattinson Batmanje soha nem fog ölre menni Darkseiddal, cserébe földhöz ragadtabb, emberi léptékű sztorikkal szórakoztathat. Gunnék egyik nagy bejelentése volt, hogy nem lesz három Batmanje a DC-nek. Kérdés: miért nem? A Pókember: Nincs hazatérés azért akkora siker, mert a Marvel összes eddigi Pókembere szerepelt benne. Imádta mindenki, még úgy is, hogy nem volt egy igazán jó film.  

Az idén érkező Flashben szerepel majd Tim Burton régi Batmanje, és tudod mit? Alig várom, hogy újra lássam a moziban! És nem csak én vagyok így ezzel. James Gunn rebootolni akarja a Supermant, Henry Cavill helyett egy fiatalabb színésszel, és még csak nem is rossz ötlet, legyen, legyen a DC-nek egy ikonikus fiatal hőse. A Marvelnek ott van Tom Holland Pókembere, nekik is legyen egy szupersztár képregényhősük, akivel a tinik jobban tudnak azonosulni. De miért ne lehetne ettől függetlenül Henry Cavillnek is új Superman filmje? Vágyunk rá, mi, akik moziba járunk, költünk rá, szeretnénk végre egy igazán jó Acélember filmet Cavillel! És nem kell aggódni, attól még elmegyünk megnézni Gunn új, fiatal Supermanjét is. Csak jó legyen. Ugyanúgy befizetnénk egy Raimi féle Tobey Maguire-es Pókember 4-re is, mert szeretjük ezeket a karaktereket. És ugyanúgy megnézzük attól még Tom Holland filmjeit is.  

A multiverzumok korát éljük, vágjuk, zúdul ránk mindenhonnan, nem kell félteni a közönséget, nem vagyunk olyan hülyék, mint aminek Hollywood fejesei gondolnak minket, felfogjuk, hogy különböző univerzumok különböző karaktereit látjuk. És ezt szeretjük, a változatosságot. És értjük, hogy Matt Reeves Batmanjének van egy Jokere, és Todd Philipsnek is van egy Jokere, és Snyderéknek is van egy Jokere, és megzavar minket? Abszolúte k@rvára de nem.  

Nem egységesítés kell a DC-nek, hanem több szín, legyenek sötét filmjeik, legyenek látványos filmjeik, legyenek vicces filmjeik, nem kell lemondani egyikről sem, mi nézők, ezt fogjuk értékelni. Az egységesítés egy csapda, a Marvel most próbálja lerázni magáról, úgyhogy kedves Gunn, ti ne lépjetek bele abba, amitől a Marvel most próbál szabadulni. Legyen minden. Családbarát filmek, de vér és erőszak is, a képregény az alap, és ott is van minden. Batman a gyerekeknek, Batman a felnőtteknek, nagy hőseposzok, univerzumokon átívelő intergalaktikus történetek és emberi léptékű, apró, de épp ettől nagyszerű sztorik egyaránt, és mi mindet szeretjük.  

Ha valakinek van egy jó filmötlete Henry Cavill Supermanjéhez, akkor meg kell valósítani. Ha helyre lehet hozni még Gal Gadot félresiklott Wonder Womanjét, akkor meg kell tenni. Margot Robbie Harley Quinnje két filmben volt silány és felszínés, Gunn aztán egy 10 perces különálló Harley Quinn kalanddal helyreállította a karakter renoméját a Suicide Squadban. A Marvel csinált egy f@sadék Thor kettőt, aztán mit tett? Odavert egy remek Thor hármat. A Thor 4 megint necces lett, és mit fognak csinálni? Garantált, hogy jönni fog egy szuper ötödikThor film. Nem az egységes univerzumépítést kell eltanulni a Marveltől, hanem azt, hogy merjél hibázni, és ha hibázol tanulj belőle, és menj tovább. A te utad más, kedved DC, de legyél tökös, és mi fizetünk érted. Drága jó James Gunn, remélem megtanultál magyarul és olvastál minket. Vége. 

Legközelebb a Marvel jelenén és jövőjén agyalgatunk ugyanitt, tartsatok velünk akkor is! 

1 Comment

  1. A cikk összes pontjával egyetértek. Mind nyernénk ha DCU is különálló univerzumokban építkezne (Matt Reeves is tárgya James Gunnal, hogy az ő filmjei egy külön film világként kezeljék), de egy hatalmas akadály. A pénz (minden irónia nélkül írom). Nem vagyok az a tábor aki síratja, hogy Henry távozott (magát a csávót kedvelem), mert én nem kedveltem ezt a Superman megközelítést,de ha van egy normális szkript, akkor azt mondom oké és Zack Snyder rendezné arra is azt mondom rendben, mert ő mint rendező jó, de akkor jók a filmjei, az alapok is jók, értem ez alatt kompetens forgatókönyvírokat kap. Egy másik Supermant ír a Gunn arra is azt mondom király és biztos meg fogom nézni. Viszont érezhető, hogy ez rettentő drágán hangzik és Superman filmek mind blockbuster szintűek voltak. WB sajnos nem egy Disney féle mamutvállalat akik szórhatják a pénzt és nem probléma, hogy jönnek a márkájukból rossz filmek, mert a marketingnek hála mindig megtérülnek. WB akkora bajban van/volt, hogy felvásárolta a Discovery és nem véletlen, hogy az elmúlt 1 évben a kaszás egy állandó lakó volt a WB főhadiszálásán.

    Én úgy látom, hogy a WB új vezetőssége szeretné a filmjei kevesebb költségből, de minőségibb filmeket akar gyártani, nem véletlen, hogy 2 embert raktak a posztra, Peter Safran aki ízig-vérig producer (mondhatni egy Feige), míg James Gunn egy kreatív elme, aki helytál mind a rendezésben és írásban akár egyszerre (ahelyett, hogy a Snyder fanok azt akarják, hogy Zack legyen a DC feje, inkább imádkoznának, hogy rendezőként térjen vissza és Gunn írja a filmjeit, mert ketten együtt k*rva jó filmeket tudnak csinálni lásd „Holtak hajnala”).

    Mindenesetre én megadom a bizalmat az új DCU-val kapcsolatban. Én imádom James Gunnt, „The Suicide Squad” pedig az elsőszámú kedvencem tőle, sőt 2021 legkedveltebb filmje nálam. A Peacemakert is imádtam. Nem hinném, hogy mnost az élete legboldogabb időszakán (házasság, kinevezés, 2022 egyik legkedveltebb sorozatának pozitív fogadtatása és zöld lámpát kapott a 2.évadhoz) most elkezdene sz*r filmeket/sorozatokat gyártani. Az lehet, hogy ő kap sz*r anyagot, de ő abból is tudna egy gyémántott készíteni. Van egy saját stílusa, ami vagy tetszik az embernek vagy nem és én mindenképp a tetszik csoportjában vagyok és ha visszajönnek a régi praktikus effektekkel ellátott, vérgőzös, R rated blockbusterek én azzal már elégedett lennék.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Előző cikk

2022 nagy szám volt

Következő cikk

A 2023-as MacBook Pro – 5 újdonsága

UgrásFel

További olvasnivaló

Öt éjjel Freddy pizzázójában

Új horror franchise van születőben! Gyilkos animatronikus robotok egy lepukkant

13 horror Halloweenra

Spooky time van, gyerekek! Itt van az ősz, rossz az