Totál káosz van a filmiparban, a pandémia teljesen felborította az eddigi rendet, a Warner nagy bejelentése, miszerint az összes jövő évi mozifilmjét egyszerre mutatja be a mozikban és saját streaming szolgáltatóján, az HBO Maxon pedig egy teljesen új rend és trend elejét jelentheti.
Túlélik a helyzetet a mozik? Vagy szép lassan kihal a filmszínházba járás hagyománya? A filmkészítést is kinyírja a helyzet? Ezeknek járunk utána.
Szóval, nézzük az elejétől. Szerintem a mozi él és élni fog.
Azért az valószínű, hogy a jelenlegi rendszer be fog dőlni, filmforgalmazók fognak megszűnni, mozik fognak bezárni, de a romhalmazból biztosan új rendszer fog kinőni. Az ok prózai: igény van és lesz a moziélményre. Ahogy például az éttermekre is van. Mindenki tud otthon főzni, házhoz is szállítják a kaját, mégis tök más hangulat kimozdulni és beülni valahova, mint otthon maradni. Mindkét verzióra szükség van, én is szeretek otthon filmeket nézni, sőt, az érzelmesebb cuccokat eleve inkább otthon nézem, ha tehetem, mert tök rohadt érzés tud lenni, ahogy kisírt szemekkel felállok egy teltházas vetítésen, mikor felkapcsolják a villanyt.
Viszont megvannak a kedvenc rendezőim, színészeim, vagy akár franchise-jaim, amik kedvéért szívesen elzarándokolok a vetítőgépek birodalmába. Tarantino, Tom Cruise akciófilmjei, vagy a Bosszúállók például mind olyat adnak, amit a mozikban szeretek átélni. Közösségi élményt, ami otthon nem lehetséges. Vagy mondjuk például volt egy premier előtti Bohém rapszódia vetítés, amin kábé mindenki Queen rajongó volt, és végig qrva jó hangulatban, valami házibuli-koncertélmény kombóként éltük meg. Az otthon nyugalma viszont csendes drámáknak áll jól, nem zabál körülötted senki, nincs egy hülye barom, afféle tipikus plázaközönség plecsnis tahó, aki csak azért ült be, mert kúrás előtt még elhozta a csaját, hogy meglegyen a romantika, és azért erre a filmre, mert ez kezdődött a leghamarabb, és végig pofázza, mert lóf@szt se ért az egészből.
A mozizás tehát olyan kulturális élmény, amire mindig igény lesz. Fejek fognak most hullani, nyilván, de megújulva, modernebb formában, a közösség igényeit talán jobban kielégítve fognak visszatérni. És ez a reform, valljuk be, rá is fér. Például se a magyar filmforgalmazók jóságáról, se a mozihálózatok nézők iránti elhivatottságáról nem vagyok meggyőzödve, úgyhogy rá is fér az egészre a vérfrissítés.
Hollywoodban jelen pillanatban nem ezért áll a bál, hanem azért, mert teljesen új módszerekkel kell újraosztani a lóvét.
A Warner filmjei ugye mennek az HBO Maxra, és mindig csak ott mutatják be őket, ahol éppen nyitva vannak a mozik, a premierdátumok már nem változnak. Több száz millió dolláros bevételkiesésről beszélünk, a mozihálózatok például kegyetlenül megszopják, ugyanis nagyjából a jegybevétel fele mindig náluk landolt. A Wonder Woman 821 millió dollárt hozott, tehát a fele a moziknál és nem a stúdióknál maradt. A Wonder Woman 1984 minimum hasonló eredményekre számíthatott, és nagyon nem ennyiket fog hozni. A globális filmpiac szinte csak Ázsiában van nyitva, tehát ha összehoz 100-150 millió dollárt, az már jó lesz.
Miért éri meg ez mégis a Warnernek?
Mert új előfizetőket remél az HBO Maxra. A streaming piac brutálisan növekszik, aki lemarad, az kimarad, és a Netflix hatalmas előnyben van. Ezt kisebbítendő, a Warner fejesei úgy döntöttek, hogy kihozzák a helyzetből a legjobbat, és a jövő évben 17 mozifilmjük azonnali online elérésével turbózzák fel a kínálatukat.
Mi a különbség az HBO GO és az HBO Max között?
Az HBO GO egy szimpla HBO előfizetés mellé jár, és a csatorna éppen aktuális kínálatát teszi elérhetővé, míg az HBO Max további exkluzív Warner tartalmakat kínál. Amcsiban úgy 15 dollárba fáj a Max, nálunk most valami 1890 forint a GO. Ugyanakkor a magam részéről inkább maradok a Netflixnél. Sokkal több a kontent, sokkal több a friss tartalom, és ezzel egyelőre még se a Warner, se a Disney, se a többi nem tud versenyezni. És attól tartok, nemcsak én vagyok ezzel egyedül, és ez a 17 nagyszabású mozifilm ezen nem sokat változtat.
Miért van sz@r most Holllywood palcsintájában?
A pénzek miatt. Gal Gadot például százalékot kap a mozis bevételből, ami nem nagyon lesz, és ezt kompenzálni kell, ha akarnak egy harmadik részt. És nem ő az egyetlen. Színészek, producerek, rendezők szerződéseiben vannak ilyen tételek, hogy később a mozis profitból kapnak százalékot. Hatalmas jogi hercehurcák várhatók, a Warner már egyeztet a kompenzációkról, de hát az egész világ olyan, mint Rák uram a Spongyabobból, úgyhogy ez nem lep meg senkit.
Aztán itt vannak még a gyártó stúdiók, akik a Warnernek dolgoznak, a Legendary Pictures például a Godzilla vs Kong című, még be sem mutatott filmet 75 százalékban finanszírozta, és a Netflix nemrég bejelentkezett egy 225 millió dolláros ajánlattal érte, a film büdzséje valami 165 millió dollár, úgyhogy a jelen egy helyzetben ez egy f@sza ajánlat. Csak a 25 százalékával a Warner megvétózta. Úgyhogy kezdődik a pereskedés.
De azért nagyon nem kell sajnálni senkit, a Warner például addig irkált le ilyen-olyan költségeket az egyik Harry Potter részből is, amíg végül adóbevallásra egy nullszaldós produkció lett. És néhány Netflix filmnél is látszik, hogy a büdzsét vastagon fogó pennával írták, és sok mozifilmnél is ugyanez a helyzet, hogy papíron egy 100 millió dolláros produkció, miközben jó, ha ebből 50 látszik.
Az egész tehát csak marakodás a húsos fazék fölött, ami most ugyan nincs tele, és mindenkinél megy a hiszti, hogy neki nem jut majd belőle. De aki esetleg aggódik, az ne tegye. Mert ha nem is fogja mindenki degeszre zabálni magát, azért végül jól fognak lakni egytől egyig.